Багато старих меблевих експонатів у квартирі або на дачі можна ремонтувати, оздоблювати та реставрувати своїми руками, тут головне – дотримуватися технологій та рецептів спеціальних рідин та лаків.
Мистецтво лакового живопису прийшло з Китаю до Європи та розцвіло у XVIII ст. Суть цієї технології в нанесенні кольорового шелаку або іншого лаку на заздалегідь підготовану поверхню з наступним прикрашанням її малюнками.
В процесі роботи лак інтенсивно наносять шар за шаром, та кожен шар після висихання розтирають пемзою. В лак додають пігменти у кількості, необхідній для отримання гладкої чорної поверхні, після чого вкриту лаком поверхню декорують.
Лакова смола, або «червоний лак», то є темно-червона прозора субстанція, яку роблять з різних комах. Її нагрівають до високої температури, фільтрують, охолоджують та зберігають у вигляді пластівців. Коли їх розчиняють у алкоголі, створюється шелак, фарбувальна властивість якого залежить від ступеню очищення. Шелак наносять шарами на шпакльовану або вкриту гіпсом основу, на які потім створюють візерунки.
1. Видалення верхньої планки столика. 2. Кріплення проножки з заднього боку столика.
По старій технології лакового живопису можна оздобити своїми руками старий столик. Якщо вдало реставрувати, його можна використовувати ще кілька десятиліть, а то й століть, у якості столика для ігор, або приставного стола-«мандрівника».
Для цього по фарбованих та вкритих шелаком деталях стола наносять візерунок золотистого кольору. Оздоблення розкиданими по поверхні пластівцями сусального золота, це варіант японської технології «хірамакі-е», що перекладається, як «гладкий візерунок у цяточку». Це досить стара японська технологія, десь з ХІІ сторіччя. Для подібної роботи можна скористатися й сусальним сріблом, пластівці якого можна розсівати з паперової воронки, створюючи складні та ефектні візерунки.
Ремонт виробу
Але спочатку стіл слід відремонтувати, для чого його розкладають на деталі, щоб визначити, який саме фрагмент підлягає ремонту (1). Виготовивши, наприклад, нову проножку, її встановлюють знизу столика та закріпляють шурупами (2).
. Встановлення відновленого царгушу. 4. Тонування столика в чорний колір
Роблять дерев’яні деталі царгушів для передньої та задньої сторін (3). Склеюють кромками та закріпляють дерев’яні деталі таким чином, щоб вони доповнювали бічні елементи. Можливі нерівності або зазори маскують деревинною шпаклівкою. Після висихання шпаклівки ці місця шліфують. Далі по ходу ремонту наносять на всі поверхні , і на нові деталі теж, ґрунтовку та ґрунтовну фарбу, тоновані у чорний колір (4), після чого – у декілька шарів чорну покривну фарбу. Кожний шар після сушіння шліфують тонкою металоволокнистою шкіркою та протирають м’якою ганчіркою.
Оздоблення меблів (столика) своїми руками – покрокова інструкція
Після закінчення основних ремонтних робіт починають оздоблювальні роботи. Клей під позолоту наносять м’яким пензлем. Тут особливу увагу при оздобленні слід приділити кромкам, оскільки сусальне золото буде прилипати до будь-якого місця, яке промазане клеєм, а серед таких місць є й небажані. Щоб перевірити готовність клею до роботи, треба лише трішки торкнутися його пальцем. Якщо клей трішки клеїться до пальця, але не залишає на ньому своїх слідів, він готовий до основних робіт з оздоблення. Нанесену на клей позолоту з невеличким зусиллям притискають до основи м’яким пензлем або тампоном, зробленим з вати та тонкої неворсистої тканини (шовк або батист).
5. Напилення сусального золота за допомогою сита. 6. Частки сусального золота притискають тампоном
Далі, в процесі оздоблення, розмічають малюнок, або візерунок, на який треба нанести позолоту. Наприклад, малюють шахове поле. Потрібні поля замальовують клеєм під позолоту. Наносять на клей сусальне золото, надлишки видаляють пензлем. Щоб досягти ефекту «у цяточку», інші квадрати промазують клеєм під позолоту. Коли клей висохне, трішки сусального золота насипають до сита (5) та напилюють на поверхню столу. При помішуванні жорстким пензлем сусальне золото буде крізь сито лягати на клей цяточками. Частки будуть щільно прилягати до поверхні, якщо їх притискати тампоном (6).
Потім, клеєм під позолоту промазують краї столу. Наносять на клей сусальне золото. Потім оздоблюють кромки. Для цього наносять на сусальне золото два-три шари смоляного лаку (7), щоб підсилити ефект та захистити оздоблення.
7. Лакове покриття – ефективний захисний шар
За допомогою тонкої металоволокнистої шкірки створюють ефект дзеркального блиску, обробивши нею перший шар лаку. Шарам дають висохнути. По периметру наносять чорний віск та полірують.